ارتباط سالم، خانواده سالم




زمينه‌هايي همچون: طرز تلقي و انديشه‌ها، اختلاف سلايق و انتظارات، فرهنگ‌هاي‌ رفتاري متفاوت و ... هر چند كه شناخت‌هاي سطحي و شتاب‌زدة قبل از ازدواج، دامنة موارد اختلافي را به طور چشمگيري افزايش مي‌دهد ولي به طور كلي وجود اين اختلافات با توجه به اصل تفاوت‌هاي فردي و همچنين با توجه به يكسان نبودن محيط تربيتي زوج‌ها در گذشته، امري طبيعي و اجتناب ناپذير است.
ميزان اختلافات و شيوه‌هاي برخورد آنها به عواملي بستگي دارد كه مهمترين آنها عبارتند از: ميزان گرايشهاي عاطفي، شخصيت، انتظارات و نوع تفكر و نوع تلقي زوج‌ها از زندگي مشترك. مدت زمان حل اختلافات نيز در نزد برخي زوج‌ها كوتاه و در نزد برخي ديگر تا چند سال و در نزد عده‌اي از آنان حتي تا روز قيامت و هنگام قضاوت خدا ادامه دارد. متأسفانه در مواردي نيز پديدة طلاق يا تحميل اجباري و مصلحت انديش زندگي زناشويي از جمله نتايج شوم عدم تفاهم زوج‌ها در حل اختلافات بين فردي است.
توجه و عمل به توصيه‌هاي زير مي‌تواند نيروهاي بالقوه يا احتكار شدة زوج‌ها را در رسيدن به اهداف فوق آزاد كند و مهارت ارتباط را در آنان تقويت نمايد. وجود چنين مهارتي در زوج‌ها، كاهش قابل توجه حجم نابساماني‌هاي خانوادگي و اجتماعي را به دنبال دارد زيرا عشق و محبت همسران نسبت به يكديگر، متغيري اساسي در تأمين بهداشت رواني خانواده و جامعه است.
- گاهي اوقات كاري براي خشنودسازي همسرتان انجام دهيد كه وي را سخت متحير و شگفت‌زده نمايد.
- حتي‌الامكان در ارائة توجه و محبت به والدين يكديگر حساس و فعال باشيد و از اعمال هر گونه تبعيضي در اين زمينه پرهيز كنيد.
- بهتر است در طول سال چند روزي را به بهانه‌هاي مسافرت يا انگيزة مقبول ديگري به دور از يكديگر باشيد و دلتنگي‌هاي شيرين روزهاي اول آشنايي را مجدداً تجربه كنيد.
- همسرتان را از ابراز علاقه و محبت‌هاي كلامي و غيركلامي خود محروم نسازيد، زيرا هر انساني دو نياز اساسي دارد كه عبارتند از: نياز به ستودن (محبت كردن) و نياز به ستوده شدن (محبت ديدن)
اين دو نياز اساسي طراوت زندگي زناشويي را چند برابر مي‌كند.
- سعي كنيد هميشه تصوير آراسته‌اي از خود در ذهن همسرتان ايجاد كنيد زيرا اين امر موجب مي‌شود احساسات مطبوعي را نيز در حضور و غياب يكديگر تجربه نماييد.
- هيچ‌گاه روز پيوندتان را فراموش نكنيد و در بزرگداشت هرچه با شكوه‌تر آن از حداكثر نبوغ و خلاقيت خويش بهره‌برداري كنيد.
- سعي كنيد در ارائة توجهات عاطفي خود نسبت به همسرتان متنوع‌تر عمل كنيد.
- روز تولد يا ايام مربوط به بزرگداشت همسرتان (روز پدر، روز زن، روز معلم، روز پرستار، روز كارگر و ...) را به خاطر بسپاريد و در بزرگداشت اين گونه ايام گشاده‌دستي معقول و ظرافت طبع ويژه‌اي اعمال كنيد.
- مسافرتهاي سالانه و ديدار با طبيعت و محيط‌هاي تفريحي و هنري، زيارتي و ... را در برنامه‌ريزي‌هاي خانوادگي‌تان قرار دهيد و حتماً براي تعطيلات آخر هفته نيز برنامه‌ريزي كنيد.
- در تعيين زمان پذيرايي از ميهمانان مورد توجه خود، به نظرات و همچنين به ميزان آمادگي جسمي و رواني و مالي يكديگر توجه داشته باشيم.
اصل حل مشكلات در زمان و مكان مناسب را در خانواده نهادينه كنيد و اجازه ندهيد كه هيجانات آني و لحظه‌اي شما تعيين كنندة زمان و مكان حل اختلافات باشد.
منبع:www.hegmataneh.org